Skribent:
Kategori:

Middagstips

Skribent:
Kategori:

Middagstips

3 matbloggere: Disse råvarene har vi alltid på kjøkkenet

Selv matbloggere har dager da middagen må lages på sparket ut fra hva de har i skapet. Vi spurte Trine Sandberg, Mette Nygård Havre og Hanne-Lene Dahlgren hva de alltid har parat – sånn i tilfelle.

Tre matbloggere om basisråvarer
Også matbloggerne sørger alltid for å ha enkelte råvarer på lur. Les hvilke Mette Nygård Havre, Trine Sandberg og Hanne-Lene Dahlgren har. Foto: Christin Eide, Mona Nordøy og Line Dammen

– Jeg er ikke bedre enn folk flest, og det er ikke alltid jeg har en plan for middagen. Andre ganger har jeg kanskje en plan, men så dukker det opp noe som gjør at den må endres, sier Trine Sandberg.

Trebarnsmoren bak Trines Matblogg innrømmer at jobben gjør at hun nok har mer mat i skapet enn de fleste. Likevel er det noen varer hun alltid sørger for å ha i hus – sånn i tilfelle.

Det samme sier Spis opp maten-dronning Mette Nygård Havre og vegetarbloggeren Hanne-Lene Dahlgren.

Her er deres faste middagsreddere, pluss tips til hva du kan lage med dem.

Trines matblogg: Suppe og pasta

Matbloggeren Trine Sandberg

Trine Sandberg. Foto: Mona Nordøy

Trine Sandberg

Står bak Trines matblogg, som er kjent som Norges største matblogg. Trebarnsmoren (og mormor til fem) har også gitt ut kokebøkene «Trines mat», «Trines mat 2» og «Trine inviterer». «Trines hverdagsmat» gis ut i høst.

Du finner henne på Trines matblogg, Instagram, Facebook og Youtube.

Få om noen norske matbloggere har hjulpet norske barnefamilier til flere middagstips enn Trine Sandberg, som egentlig startet bloggen sin som et slags hobbyprosjekt. For å kunne smelle i hop en middag uansett, sørger hun for alltid å ha:

  • Gulrøtter og andre rotgrønnsaker
  • Løk
  • Hvitløk
  • Chili
  • Sitron
  • Lime
  • Hermetiske tomater
  • Pasta
  • Couscous
  • Ris
  • Fond (eller kraft i fryseren)

– Alle disse ingrediensene er holdbare, og vil derfor alltid bli brukt opp. Så dette er ting jeg kjøper inn når det er tomt, selv om jeg egentlig ikke har konkrete planer om å bruke dem i dagens eller morgendagens middag, sier Trine.

– Hva lager du med dem?

– Med fond og grønnsaker er det alltid lett å lage en suppe. Jeg kan lage tomatsuppe med de hermetiske tomatene, eller ta tomater, løk, hvitløk og litt chili og lage en pastasaus. Hvis jeg har kjøttrester i kjøleskapet, kan jeg ha dem også i suppa, svarer hun.

Spis opp maten: Chili sin carne og omelett

Matbloggeren Mette Nygård Havre

Mette Nygård Havre. Foto: Christin Eide

Mette Nygård Havre

Den selvtitulerte matredderen inspirerer andre til å redusere matsvinn gjennom bloggen Spis opp maten og å holde foredrag. Hun har også gitt ut boka «Spis opp maten».

Du finner henne på bloggen Spis opp maten, Facebook og Instagram.

Tobarnsmoren bak bloggen Spis og maten er en forkjemper for å gjøre nettopp det: Å spise opp restene man har liggende. Likevel – eller derfor – er det enkelte råvarer hun alltid sørger for å ha i hus. Rett og slett fordi det gjør det mulig å lage en middag nesten uansett.

I tørrskapet har hun alltid:

  • Pasta
  • Krydder (salt, pepper og oregano)
  • Boks med brune bønner
  • Toros Chili con carne-base
  • Hakkede tomater på boks
  • Ketchup

I tillegg har hun nesten alltid egg og melk i kjøleskapet.

– Disse matvarene holder lenge, og vil være holdbare også lenge etter datostemplingen. Melka er det eneste vi drikke opp før ferien, eggene kan stå i kjøleskapet også til vi kommer hjem, forklarer matredderen.

– Hva lager du med dem?

– En av favorittene er chili sin carne, altså chili con carne uten kjøtt. Det er kanskje ikke perfekt sammen med pasta, men det går. Eller vi lager en omelett. Da vi kom hjem fra ferie forrige gang, lagde vi pasta med stekt egg og oregano. Det smakte kjempegodt! Du trenger ikke så mye for å lage en middag, svarer Mette.

Akkurat det har hun blitt ekspert på. Hun mener nemlig at vi alle bør spise oss ut av kjøleskapet og fryseren langt oftere enn bare når vi skal på ferie.

– Det gir oss langt bedre oversikt over hva vi har. Og vi unngår at maten bakerst i kjøleskapet, den vi glemte at vi hadde, blir dårlig før vi spiser den opp, sier hun.

Hanne-Lenes vegetar: Tortilla og vårruller

Matbloggeren Hanne-Lene Dahlgren

Hanne-Lene Dahlgren. Foto: Line Dammen

Hanne-Lene Dahlgren

Hanne-Lene er vegetarentusiast, og driver bloggen Hanne-Lenes vegetar. Tobarnsmoren har også gitt ut «En skikkelig digg kokebok – Kjøttfri favorittmat» hvor alle oppskriftene er testet på over 50 familier.

Du finner henne på bloggen Hanne-Lenes vegetarmat, Instagram, Youtube og Matkanalen.

Hanne-Lene Dahlgren har som mål å endre holdningen til vegetarmat, ved hjelp av gode smaker i stedet for pekefinger. Kanskje derfor er basisråvarene hennes noe annerledes enn hos de andre matbloggerne.

Hanne-Lene har alltid:

  • Plantebasert melk med høyt fettinnhold
  • Nøttesmør
  • Tamari soyasaus
  • Gulrøtter
  • Løk
  • Vårløk
  • Hvitløk
  • Sopp
  • Quinoa
  • Buljong
  • Sriracha
  • Tofu
  • Lønnesirup
  • Lime
  • Kikerter
  • Hvite og sorte bønner
  • Linser
  • Avokado

– Disse ingrediensene kan brukes på utallige måter, så de vet jeg at jeg bruker opp, sier Hanne-Lene, og medgir at enkelte av råvarene nok er overraskende for mange.

– Spinat er noe jeg vet at mange kaster restene av. Men sannheten er at den kan brukes til mye mer enn vi tror. Eller den kan fryses ned, sier hun.

– Hva kan du lage med basisråvarene dine?

– Quinoa gir protein. Når jeg blander grønnsaker og litt syre i det, har vi med ett en digg middag, svarer hun før hun nevner opp noen av familiens favoritter:

– Før endte vi ofte med å dele og steke grønnsaker og putte dem i en fullkorn tortillalompe. Med stor poseklype fra Ikea til å holde lefsa sammen, gjorde det alltid suksess hos ungene. Ellers er ferske vårruller 4-åringens favorittmat. Da kutter vi opp grønnsaker, sprøsteker tofu med maizena utenpå, og lager en dressing av peanøttsmør, soyasaus og lønnesirup eller honning, forteller hun.

' '