Skribent:
Kategori:

Drikke

Skribent:
Kategori:

Drikke

Tradisjonsrik styrkedrikk: Slik brygger du din egen kombucha

Har du smakt den trendy naturbrusen kombucha? Den fermenterte teen skal blant annet virke styrkende på tarmen. Vi lærer deg å brygge din egen!

kombucha-smakssetting-flaske-hjemmelaget-diy-anja-stang-plusstid
Ferdig smaksatt kombucha. Foto: Anja Stang

Har du smakt den syrlige og lett sprudlende drikken? Kombucha har blitt lett tilgjengelig i velassorterte dagligvarebutikker og helsekost, men kan like gjerne brygges på ditt eget kjøkken.

“Hjemmebrygging” gir en sterk mestringsfølelse. Og så er det jo ekstra gøy at kombucha er levende bakteriekultur?

Hjemmebrygging” gir en sterk mestringsfølelse. Og så er det jo ekstra gøy at kombucha er levende bakteriekultur?

Tradisjonen med å fermentere te stammer fra Kina, trolig 3-400 år før Kristus. Drikken er også utbredt i Russland. Mange mener at kombucha styrker immunforsvaret og virker avgiftende. Et faktum er at den naturlig sprudlende drikken har probiotiske egenskaper og er fordøyelsesfremmende.

scoby-kombucha-brygging-anja-stang-green-house

Slik ser bryggeprosessen ut! Foto: Anja Stang

En moderne medisinkvinne

Gry Hammer er forfatter, kurs- og foredragsholder og etter hvert litt av en ekspert på kombucha. Hun har blant annet gitt ut boken “Fermentering”, og holder jevnlig kombuchakurs på UR Kolonial hvor hun er medier. Hun har også skrevet sin egen “kombucha ABC” om den magiske, eldgamle drikken på bloggen sin.

I jakten på bedre helse testet Hammer ulike dietter, og i et par år levde hun på supermat og råkost. Det medisinske aspektet ved dietten førte henne naturlig over i den fermenterte verden, erindrer Gry Hammer.

– Kombucha er en viktig medisinsk drikk her på linje med ekte surkål, rødbetekvass og andre spennende fermenterte godsaker. Kombucha har en mer enn 2000 år lang historie, så noe smart må det være med denne tradisjonelle matkulturen siden mennesket har vedlikeholdt og dyrket den over flere tusen år, forteller fermenteringsfantasten. – Du kan si at kombucha var inngangsporten til en dypere forståelse av hvordan mennesket har ernært seg historisk. Det er mye klokt å hente fra våre forfedre!

gry-hammer-kombucha-ekspert-plusstid

Forfatter og kursholder Gry Hammer. Foto: Mona Nordøy

Kombucha for tarmflora og B-vitaminer

Fermentert te tilfører organiske syrer som på ulike måter er gunstig for fordøyelsen. Syrene stimulerer magesyreproduksjonen og gjør proteiner og andre substanser i maten vår lettere å fordøye, forklarer Gry Hammer.

– I tillegg får du enzymer som kan være svært gunstige for mange med en stresset tarm. Under fermenteringen dannes også nye næringsstoff, blant andre et spekter av B-vitaminer, faktisk også B12, fortsetter hun.

– Det er en kjent sak at også B-vitaminer støtter fordøyelsen og mange tilbakemeldinger fra mine lesere er at de får mer glød i huden, sterkere hår og negler etter at de startet med kombucha.

Det er en kjent sak at også B-vitaminer støtter fordøyelsen og mange tilbakemeldinger fra mine lesere er at de får mer glød i huden, sterkere hår og negler etter at de startet med kombucha.

sort-te-kombucha-brygging-diy-anja-stang

Avkjølt og sukret, svart te klar til fermentering. Foto: Anja Stang

Hammers tips til et vellykket resultat er følgende: – Følg min oppskrift til punkt og prikke, helt til du mestrer kunsten og er trygg på hva du gjør. Etter en tid kan du løsne på snippen og eksperimentere med ulike teer og råvarer for å oppleve nye spennende smaker og helsefordeler, oppfordrer kombuchaeksperten. – Du kan for eksempel annengangsfermentere ferdig brygget kombucha med fersk ingefær og gurkemeie for en enda mer immunstyrkende drikk i vintermånedene.

Slik brygger du din egen kombucha

For å starte gjæringsprosessen, trenger du en kombuchamamma – en såkalt scoby. En scoby er en symbiotisk kultur av gjær og sopp, og ser ut som en gelatinaktig pannekake. Er du heldig, kan du få en scoby av en venninne som er bitt av basillen. Ellers kan de også kjøpes på internett.

gry-hammer-kombucha-kurs-ur-kolonial-green-house

Gry Hammer med en scoby på kombuchakurs. Foto: Anja Stang

Når du er i gang med bryggingen, får du raskt flere enn du trenger, og kan score venninnepoeng med å gi dem videre.

Dette trenger du:

  • 1,5 liter rent, kokt vann
  • 1-2 ss svart eller grønn te av høy kvalitet
  • 6 ss økologisk rårørsukker
  • 1 scoby
  • 3 dl ferdigbrygget kombucha (til første brygg – deretter 1 dl)

Trekk teen i en stor gryte eller tekanne, bland inn sukkeret og la blandingen kjøle seg ned til romtemperatur. Hell den sukrede, lunkne teen i et stort Norgesglass eller liknende, fyll på med kombucha og putt scobyen oppi.

Dekk til toppen med et kjøkkenhåndkle eller klede festet med strikk slik at kulturen får puste, samtidig som du holder fruktfluer og andre kryp unna.

kombucha-scoby-brygging-diy

Flere “mødre” klare til å brygge kombucha og nye “babyer”! Foto: Anja Stang

Prosessen gjentar seg

La glasset stå urørt – helst mørkt og ganske varmt i 14 dager. Løft ut «moren» og «babyen» med rene hender, skill dem forsiktig og skyll under springen på rundt 20 grader.

Sil den resterende væsken over på rene flasker med en nøttemelkspose eller et tynt klede for å slippe slintrer, drikk og nyt ditt verk! Oppbevart i tett flaske i kjøleskap holder den seg i 1-2 uker.

kombucha-siling-brygging-diy-plusstid

Ønsker du å smaksette kombuchaen med frukt, bær eller annet, fyller du biter av ønsket smak på flaskene. La dem stå med korken på i et par dager til, før du siler av frukten og heller innholdet over på rene flasker.

Både smaken og mestringsfølelsen gjør det hele verdt strevet. Lykke til!

pasjonsfrukt-kombucha-hjemmelaget-diy-anja-stang

Pasjonsfrukt er populær smak! Ingefær er en annen. Foto: Anja Stang