Kategori:

Helse

Kategori:

Helse

Slik trener du hukommelsen

Glemmer du fort? Disse teknikkene kan bedre hukommelsen.

Trene hukommelsen
Visuelle sanseinntrykk, hørsel, lukt og smak gjør at minner bevares lenger. Kanskje er det derfor vi husker ferier bedre enn hverdager? Foto: iStock

Psykolog Martin Bystad ved Universitetet i Tromsø.

Det er normalt å være glemsk i perioder hvor det er stressende på jobb, eller du sover dårlig. Hjernen jobber med å kvitte seg med informasjon etterhvert, og da er det lett å glemme både hvor bilnøklene ligger eller hva som skulle kjøpes i butikken. Men visste du at man kan trene opp hukommelsen?

– I motsetning til intelligens, så er hukommelsen langt mer trenbar. Å bruke hjernen aktivt, slik som å løse kryssord eller spille sjakk kan gi bedre hukommelse, sier Martin Bystad, psykolog og hukommelsesforsker ved Universitetet i Tromsø.

Ulike husketeknikker

Han legger til at den mest effektive måten å huske bedre på er ved å bruke ulike strategier. Dette kan være egne husketeknikker, såkalte «memonics». Slike teknikker krever litt øvelse, men innebærer at man bruker fantasien og lager seg historier eller assosiasjoner av det man skal huske.

– Selv hadde jeg vansker med å huske om klokken skulle stilles frem eller tilbake om høsten. Min huskeregel ble da at jeg «lengter tilbake til sommeren», og etter det har jeg aldri tatt feil av hvilken vei klokken skal stilles, forteller psykologen.

Han trekker også frem repetisjon som en viktig teknikk. Hvis noe repeteres flere ganger, så vil det oftest huskes bedre.

– Så det å bruke mer tid på repetisjon kan virke kjedelig, men det hjelper på hukommelsen. Å gjenkalle fakta man har lest eller hørt på et foredrag gjør at man husker det bedre, tipser han.

– Pass på kroppen

Tor Rosness er daglig leder av Legemiddelhåndboka, og har forsket på hukommelse.

Lege Tor Rosness har forsket på hukommelse og skrevet boken Tidstyven, som omhandler yngre personer med demens. Han mener det kan være vanskelig å trene hukommelsen, men at det generelt er viktig å passe på helsen sin ved å sørge for god sirkulasjon i kroppen, blodtrykket og blodsukkeret.

– Det er viktig å være i fysisk aktivitet, samt ta vare på den mentale helsen. Dette kan påvirke hjertet og hodet, så det er viktig å passe på, sier han.

I tillegg er det lurt å være være sosial, nysgjerrig og bruke språket.

–  Å engasjere deg i det daglige er viktigere enn å pugge gloser. Det er mer en kortsiktig løsning. Man husker noe der og da, men har gjerne glemt det noen uker måned senere. Det blir som en muskel som det er viktig bruke og vedlikeholde.

Hørsel og lukt

Det er imidlertid noen faktorer som bidrar til at noe huskes bedre enn annet.  Visuelle sanseinntrykk, hørsel, lukt og smak gjør at minner bevares lenger.

– Det samme gjelder om det var sterke følelser involvert, om det var noe du likte spesielt godt eller om noe var vanskelig. Da blir det også lettere å huske det. For å prøve å huske bedre kan det hjelpe å tenke bilder. Da er det lettere å se ting for seg når man har et indre bilde i hodet. Det kan også være om du har et forhold til en sang eller en film. Bruker du sansene dine, er det lettere å huske ting, tipser Rosness.

Hukommelsens fiende, er derimot multitasking:

– Holder du på med mange ting samtidig, og er mye på nett og sosiale medier, deles oppmerksomheten. Det kan bli verre å huske om du holder på med flere ting på en gang, advarer legen.

At stress og uro påvirker hukommelsen, bekreftes av psykolog Bystad.

– Depresjon, lite søvn og konsentrasjonsvansker er vanlige årsaker til dårlig hukommelse. Ikke minst er langvarig stress er som gift for hukommelsen. Det er stadig mer forskning som viser at mye stress over tid faktisk skader hukommelsen. Men det er viktig å understreke at dette gjelder stress over lengre tid, det vil si måneder og år, avslutter psykologen.

Boktips:

Avspenning av Martin Bystad (Gyldendal)

Har du behov for å stresse ned i en travel hverdag? Avspenning kan virke positivt, også for hukommelsen. Lær deg avspenningsøvelser – en suveren form for stressmestring som er lett å lære og tar lite tid å gjennomføre.

Boka gir en kortfattet og enkel oversikt over de vanligste avspenningsøvelsene, slik som pusteøvelser, progressiv avspenning, autogen trening, meditasjon og mindfulness. Uansett om du er nybegynner eller allerede har erfaring med avspenning, vil du finne en øvelse som passer for deg.