Skribent:
Kategori:

Fysisk aktivitet

Skribent:
Kategori:

Fysisk aktivitet

Velg riktig trenings-bh

Investerer du i en godt tilpasset trenings-bh vil du kunne forebygge belastningsskader. Her er ekspertrådene du trenger før handleturen.

Den perfekte sports-BH skal sitte godt i armkroken og dekke hele brystet for maksimal støtte. Foto: Yina Chan

Når du skal velge riktig trenings-bh er det flere ting du bør tenke på. For det første bør du ta hensyn til hva slags trening skal du gjøre. Hvor stor belastning vil brystene få under treningen? Dette avgjør nemlig hva slags trenings-bh du bør velge.

30% rabatt på valgfri vare som ikke er på salg

Pierre Robert + Plusstid = sant! Som medlem i Plusstid får du nå rabatt på nettbutikken til Pierre Robert.

Rabattkoden finner du ved å logge deg inn på Min Side.

Dersom du ikke er medlem, kan du bli det her. Det er gratis og uforpliktende.

– Den vanligste feilen damer gjør når de velger bh, er å kjøpe feil bh med tanke på størrelsen på omkretsen under brystene, sier Johanna Rey ved Lindex Majorstuen. Hun har 10 års erfaring med å finne riktig bh-størrelse til kunder, og hennes råd er å gjøre litt forarbeid før du går til innkjøp av trenings-bh.

Johanna Rey er bh-ekspert på Lindex Majorstuen. Foto: Yina Chan

Er omkretsen for stor vil ikke trenings-bh´en gi nok støtte, noe som fører til at hudens bindevev slites. Dette vil igjen slite på skuldrene, og på sikt kan det gi rygg- og skulderproblemer.

– Når jeg måler under bysten, strammer jeg målebåndet så hardt det går. Hvis det for eksempel viser 72 cm, vet jeg at kunden skal ha 70 cm i omkrets, forklarer Johanna.

Erfaringsmessig ser hun fort hvilken størrelse kunde trenger på cupen, altså skåla som brystene ligger i. Er hun usikker,  sender hun med kunden et par alternative cup-størrelser inn på prøverommet. Så er det opp til kunden og kjenne på hva som sitter best. Det skal hverken være for løst eller for hardt.

– Forskjellen mellom feil og riktig bh-størrelse er ikke veldig stor, så det gjelder å prøve flere, tipser hun.

En for stor sports-bh kan se slik ut, med altfor mye slingringsmonn ved armhulene. Her er det lite støtte! Foto: Yina Chan

Kan gi belastningsskader

Det er ikke uvanlig at 75 prosent av  Amanda Nygårds pasienter i løpet av en dag har en eller annen form for belastningsskade. Foto: Yina Chan

– Både hodepine, slitne ryggmuskler og stramme skuldre kan komme av for lite støtte til brystene, sier Amanda Nygård, fysioterapeut ved Magnat Center på Skøyen.

Hun jobber daglig med behandling av pasienter med belastningsskader, og forteller at det vanlige er at folk har feil arbeidsstilling og at de sitter mye foran skjerm. Disse problemene forsterkes ved feil bruk av bh-størrelse, og at dette gjelder alle kvinner, uavhengig av bryststørrelse.

Fysioterapeuten mener at sports-bh er et nedprioritert plagg, og at det burde vært mye mer fokus på det. Det kan være lett å falle for fristelsen å velge treningsklær ut ifra hvor bra det tar seg ut på bilder som postes på sosiale medier.

– Bruk heller litt mer penger på en god bh som passer din kropp, oppfordrer hun.

Det verste som kan skje ved feil bruk av bh er at du ender opp med langvarige smerter og vedvarende plager.

– Det er ligament i puppene som ikke kan trenes. Mange tror det sitter en muskel under brystet som kan strammes opp med for eksempel brystpress. Det stemmer ikke. Brystene må ha fysisk støtte for ikke å bli hengende. Pupper beveger seg og de blir ikke fastere med årene.

Brede stropper og et ekstra bånd under gir god støtte fra skuldrene og ned ryggen. Foto: Yina Chan

Velg bh etter aktivitet

Amanda Nygård anbefaler å velge trenings-bh etter hvilke aktivitet du skal utføre. Og det aller viktigste- prøv den! Derfor bør du unngå å kjøpe bh på nettet. Ta heller en liten test i prøverommet, og hopp opp og ned. Kjenn etter hvordan det føles.

– Når du beveger deg, skal du egentlig ikke merke at du har pupper. En bh skal hverken være for løs eller for stram. Er den for stram, vil den gnage mot huden, og det vil gå utover kvaliteten på treningen. Har du store bryster er det viktig å velge en bh med brede skulderstropper og et bredt bånd under. Det gir ekstra støtte, forklarer fysioterapeuten.

Hun fraråder at ammende kvinner bruker bh med spiler. Disse kan klemme på melkegangene, og dermed forhindre optimal melketilførsel.

– I verste fall kan det gi melkespreng ogbrystbetennelse, sier hun.

Men fortvil ikke! Har du fått en belastningsskade grunnet feil bh eller andre ting, så kan det korrigeres.

– Ofte er det stram muskulatur foran og svake muskler bak, på øvre rygg og nakke som forårsaker problemene. En god fysioterapeut vil kunne veilede deg til en bedre holdning og gladere bryster, avslutter Nygård.

Denne sports-bh´en er altfor liten, og det er lett å se. Brystene kommer ut ved armhulen – og de tyter opp foran. Foto: Yina Chan