Kategori:

Helse

Kategori:

Helse

Slik blir du kvitt hodepine

Hodepine kan oppstå når du er sliten, stresset eller har sovet dårlig. Her er rådene som hjelper deg med å bli kvitt hodepinen.

Triksene for å bli kvitt hodepine. Foto: iStock

Akutt hodepine rammer de aller fleste fra tid til annen, og oftest i form av spenningshodepine. Dette kan oppstå hvis hverdagen er hektisk og du stresser, drikker eller spiser for lite eller får for lite søvn.

–  Spenningshodepine gir trykkende smerte, og en følelse av å ha et stramt bånd rundt hodet. Dette er den vanligste formen for hodepine, som ofte kommer av spente, stive skuldre og ryggmuskulatur. Stress og bekymringer kan derfor føre til kronisk hodepine. I tillegg vil uregelmessig og lite søvn, sult og for lite væske også legge til rette for en dundrende hodepine, sier Gabriela Fortes, allmennlege og nevrolog ved Aleris Frogner.

Når hodepinen trykker, er det noe annet du kan gjøre enn å innta smertestillende tabletter?

–  Smertestillende er ikke alltid løsningen. Pasienter som bruker for mye paracet eller ibux kan faktisk ende med å forverre hodepinen, og vi ser mange eksempler på at feilmedisinering er årsaken til de kroniske smertene.

– Ikke tren med migrene

Nevrologen anbefaler i stedet øvelser for nakke og rygg:

– Fysisk aktivitet kan ha en mye bedre virkning enn medisiner. Gode øvelser for rygg og nakke er viktig, samt stretching. Det er viktig for å bedre holdningen, som igjen gjør at du ikke blir så stiv i nakken. Trening kan faktisk hjelpe mens du har smerter også. Skyldes hodepinen migrene derimot, bør du ikke forsøke å trene den bort, sier Gabriela Fortes, allmennlege og nevrolog ved Aleris Frogner.

Migrene kjennetegnes av en pulserende smerte i hodet, og skiller seg fra spenningshodepine ved at det ikke går an å trene den vekk.

– Du blir heller dårligere av å bevege deg, eller å lene deg frem. Oppkast er ikke uvanlig ved migreneanfall, og mange opplever lys- og lydskyhet og lavere toleranse for lukter eller enkelte matvarer. For å unngå migreneanfall kan man forsøke å unngå situasjoner eller ting som trigger migrenen. Mange reagerer for eksempel ofte på alkohol, sukker eller kaffe. Regelmessig søvn og måltider har ofte en positiv virkning, opplyser nevrologen.

Det første steget vi gjøre er å finne årsak til hodepinen. Plages du ofte med hodepine er det derfor lurt å oppsøke lege for å kartlegge hvorfor du sliter med dette, og hva som kan være forebyggende tiltak:

– Sitter du i mange timer foran pc-skjermen hver dag, så bør du trene minst tre dager i uka. Det er ikke så viktig hva du gjør, bare du beveger deg. Da øker du blodgjennomstrømningen i kroppen, og musklene blir mer aktive, forklarer Fortes.

Narve Bjørneseth

Narve Bjørneseth er fysioterapeut ved Klinikk For Alle. Foto: Nicki Twang

–  Ta pauser fra skjermen

–  Generelle helseråd for å bli forebygge hodepine er å bevege seg, trene og variere arbeidsstilling i løpet av dagen. Husk også å ta jevnlige pauser fra dataskjermen, og ta en sjekk av skjerminnstillingene om du sitter mye foran PC. Rødt lys er bedre enn blått lys, det er alltid mindre slitsomt for øynene, sier Narve Bjørneseth, fysioterapeut ved Klinikk for alle.

Han råder også til å ta en synsprøve for å se om du trenger briller. Synet bør inn i helhetsvurdering om du sliter med tilbakevendende hodepine. Fysioterapeuten anbefaler også å sørge for nok søvn, samt om å sjekke om du er avhengig av koffein.

– Våkner du om morgenen med hodepine, men som går over når du har fått kaffe, kan det være lurt å gradvis kutte ned på koffein-inntaket.

Hvis smertestillende medisiner ikke hjelper mot hodepinen, hva bør man da gjøre?

– Oppsøk kiropraktor eller manuellterapeut, det er det beste ved akutte smerter. Denne behandlingen får vevet til å slappe av.

En avslappende dusj eller et bad kan også være bra, på denne måten pleier du deg selv.

– Sett gjerne på rolig musikk, og unn deg selv en spatime. Det kan hjelpe til med å komme på andre tanker. Fokuser du på smerten, blir den gjerne enda verre. Du kan ikke fjerne smerter ved å endre tankemønster, men mindre grubling og bekymring vil på sikt hjelpe, sier Bjørneseth.

Hvis du har smerter fra nakken, er det beste å legge på en ispose eller frossen ertepose. Kulde er betennelsesdempende, mens varme virker motsatt.

– En ertepose er billig og bra, og vil forme seg etter nakken. Dette kan virke dempende, både på smerter og betennelse. Huden blir nummen og hjernen får mindre å jobbe med, noe som kan gi en smertestillende effekt, sier fysioterapeuten.

Han understreker at det ikke alltid er lett å forebygge smerter, og hvis du strever etter å leve helt perfekt kan det virke mot sin hensikt.

–  Ingen er perfekt. Ta en pause fra sosiale medier, og unngå å sammenligne deg med det andre legger ut. Det er vel det beste rådet som finnes, avslutter Bjørneseth.

Oppsøk lege raskt ved:

  • Forverring av hodepine eller feber
  • Plutselig debut av hodepine med maksimal intensitet i løpet av 5 minutter
  • Nyoppstått nevrologiske utfall
  • Redusert bevissthetsnivå
  • Hodepine som er utløst av hoste eller fysisk trening
  • Markert endring i type hodepine

Kilde: Lege og nevrolog Gabriela Fortes 

Oppsøk lege raskt ved:

  • Forverring av hodepine eller feber
  • Plutselig debut av hodepine med maksimal intensitet i løpet av 5 minutter
  • Nyoppstått nevrologiske utfall
  • Redusert bevissthetsnivå
  • Hodepine som er utløst av hoste eller fysisk trening
  • Markert endring i type hodepine

Kilde: Lege og nevrolog Gabriela Fortes