Skribent:
Kategori:

Graviditet

Skribent:
Kategori:

Graviditet

Tips som kan hjelpe mot svangerskapskvalme

Nesten alle kvinner opplever kvalme eller oppkast i løpet av graviditeten. Vi snakket med en jordmor for å høre hva du kan gjøre for å lindre plagene.

Gravid kvinner føler seg kvalm og uvel. Holder seg til ansiktet/magen og lukker øynene.
Å være kvalm eller kaste opp er noe de fleste opplever på et eller annet tidspunkt i graviditeten. Selv om vi ikke vet sikkert hva årsaken til svangerskapskvalme er, finnes det noen tips du kan prøve for å lindre plagene. Foto: iStock

Kombinasjonen graviditet og kvalme er velkjent også blant dem som aldri har vært gravide selv. Internett er fullt av både gode og dårlige råd, men finnes det noen tips som faktisk kan hjelpe mot svangerskapskvalme?

Tips mot kvalme under graviditeten

Jordmor Henriette Haugeto.
Jordmor Henriette Haugeto.

Dessverre er det ingen ting som garantert funker, men jordmor Henriette Haugeto fra Oslo jordmor og kvinnesenter har flere gode forslag til tiltak du kan prøve for å redusere kvalmen:

Hun sier at det kan være hjelpsomt å spise små, men hyppige måltider gjennom hele dagen.

– Noen trenger å starte dagen med for eksempel salte kjeks på sengekanten, sier hun.

Mager mat kan være bedre enn fet mat, og ofte foretrekkes kaldt drikke, gjerne med kullsyre.

– Hvile og å redusere stress kan også hjelpe, sier jordmora.

 

Alternativ lindring

Hvis plagene er så voldsomme at du trenger medisiner, finnes det ifølge Norsk Helseinformatikk (NHI) noen ufarlige medikamenter som kan hjelpe. Antihistaminer, som blant annet brukes mot reisesyke, vitamin B6 og ingefær er vist å kunne ha lindrende effekt.

En del kvinner rapporterer også om redusert kvalme etter å ha prøvd mer alternative, ikke-medikamentelle tiltak, inkludert akupressurarmbånd og akupunktur, men forskningen på dette er motstridende, skriver Helsebiblioteket. Det kan likevel være verdt et forsøk før du tar i bruk medisiner. Haugeto sier at hun som jordmor har erfart at mange har positiv effekt av disse teknikkene mot kvalme.

– Det er viktig å legge merke til hva som fungerer for deg, understreker jordmora.

Hvorfor blir du kvalm?

Selv om sammenhengen mellom gravidetet og kvalme er godt kjent, kan vi ikke si det samme om årsaken.

– Vi vet ikke sikkert hvorfor så mange gravide blir plaget av kvalme i svangerskapet, men man tenker at det er knyttet til stigningen i svangerskapshormonet hCG, sier Haugeto.

Nei-mat: RIKTIG JERNHOLDIG MAT FOR GRAVIDE

Vanligst i første trimester

Svangerskapskvalme er ofte et av de første symptomene på at du er gravid og begynner gjerne allerede fra uke fire til seks. For noen kommer kvalmen allerede før de vet at de er på vei.

Jordmora forklarer at plagene gjerne øker fram mot uke ni til ti, for så å avta og gradvis forsvinne rundt uke tolv til femten.

Det er altså stort sett første trimester som er verst, rent kvalmemessig.

– Heldigvis forsvinner kvalmen hos de aller fleste, men dessverre opplever noen kvinner å være kvalme også etter uke 20, sier Haugeto.

Les også: FØLG DIN GRAVIDITET UKE FOR UKE

Når bør du kontakte lege?

Selv om det er helt normalt både å være kvalm og å kaste opp når du er gravid, skal du ikke nøle med å ringe legen hvis du tror du trenger hjelp.

– Dersom du ikke greier å få i deg mat og drikke på mer enn ett døgn, og du føler deg svimmel og slapp, bør du kontakte lege, sier Haugeto.

Noen ganger kan det være aktuelt med sykehusinnleggelse for å få væske intravenøst.

– Legen din kan også vurdere om du har behov for medikamentell behandling, sier Haugeto.

Ekstrem kvalme

Det finnes også en ekstrem eller alvorlig variant av svangerskapskvalme, såkalt hyperemesis gravidarum, hvor oppkast forårsaker væsketap, vekttap og væske- og elektrolyttforstyrrelser.

Dette rammer et fåtall av kvinner, men er likevel en hyppig årsak til sykehusinnleggelse tidlig i graviditeten, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI).

Les også: GRAVIDPLAGENE INGEN SNAKKER OM

Fem tips mot svangerskapskvalme

  • Spis små, men hyppige måltider.
  • Prøv å spise litt, for eksempel et par salte kjeks, allerede før du står opp.
  • Unngå fet og krydret mat.
  • Kald drikke, gjerne med kullsyre, kan være bedre enn varm.
  • Ingefær kan virke lindrende.