Skribent:
Kategori:

Fødsel

Skribent:
Kategori:

Fødsel

Tenk deg til en bedre fødsel

Ved hjelp av mental trening kan du få en enklere og bedre fødselsopplevelse. Les om teknikkene her.

tenke seg til bedre fødsel
Ved å lære gode avspenningsteknikker og visualisere riene i forkant, kan fødselen bli lettere. Foto: iStock

Jordmor Tonje Wessel Rummelhoff har jobbet med fødselsforberedelser i en årrekke, og sett hvor viktig mental forberedelse kan være for de fødende kvinnene.

– Veldig mange førstegangsfødende sier at de er klare for å føde. Problemet oppstår når riene kommer – da får mange sjokk og aner ikke hva de skal gjøre. Jordmødrene gir instrukser om å være avslappet underveis, og noen klarer det – men mange klarer det ikke. De blir redde og stritter i mot. De er ikke godt nok forberedt og får ikke den gode fødselsopplevelsen de ønsket seg. Det å være mentalt forberedt handler om at man har øvd på noe helt konkret i forkant og automatisert det, slik at man vet hva man skal gjøre under fødselen, sier Rummelhoff.

Portrettbilde av jordmor Tonje Wessel Rummelhoff.

Jordmor Tonje Wessel Rummelhoff. Foto: Tove Breistein

Se for deg riene

Hun brenner for å bruke mental trening som en del av fødselsforberedelsene. Ved siden av jobben som kommunejordmor holder hun nettkurset engodfødsel.no, sammen med mental trener Birgit Semundseth. Her lærer de blant annet gravide hvordan de best mulig kan utnytte mental trening i forberedelsene.

– Avspenning og pust henger nært sammen. Når man er helt avslappet i kjeve, håndledd og bekken, er det vanskelig å puste anstrengt. Det er ikke nødvendigvis slik at du er avspent bare du puster dypt. Dersom du har øvd deg på å være avspent når riene kommer, er det lettere å hente det fram under fødselen, påpeker jordmora.

Å visualisere situasjoner i forkant er en viktig del av forberedelsene, understreker Rummelhoff. De bruker en lydfil på kurset, som de oppfordrer til å lytte på om kvelden i ukene før fødselen.

– Det tar kun ti minutter, og gravide opplever at de raskt blir tryggere, mer motiverte og til og med sover bedre. På samme måte som idrettsutøvere har visualisert løypene på forhånd, lærer du å se for deg riene og vet hvordan du skal møte dem. Kroppen husker det hjernen har lært, og ved å vite akkurat hva du skal gjøre under fødselen, oppnår du kontroll.

Jenny Skavlan x Pierre Robert

Stretchy ull og wraptopper er perfekt under graviditeten. Passer både til voksende mage og amming.

Les mer

Utnytt placeboeffekten

Mange gravide blir pepret med fødehistorier fra andre kvinner – og ofte om de som ikke gikk helt etter planen. Rummelhoff understreker hvor viktig det er å ha positive forventninger til fødselen, og utnytte placeboeffekten for det den er verdt.

– Hvis du tenker på alle historiene om hvor forferdelig det er å føde, er det større sjanse for at spenningene kommer – du produserer stresshormoner, og kroppen setter på brekket. Dersom du derimot har øvd på å slappe av og stimulerer troen  på  egne fødekrefter, setter kroppen lettere i gang alle de positive mekanismene. Økt utskillelse av endorfiner og oksytocin bidrar sterkt til at fødselen går raskere fremover og smertene blir mindre intense.

Lettere å beholde roen

Portrettbilde av Psykolog Ingvill Øvsthus.

Psykolog Ingvill Øvsthus. Foto: Privat

Også psykolog Ingvill Øvsthus er opptatt av hvordan vi best mulig kan forberede oss på fødselen. Gjennom firmaet sitt «Partum Psykolog» hjelper hun kvinner og par som opplever utfordringer knyttet til svangerskap, fødsel og spedbarnstid. Hun jobber også mye med mental fødselsforberedelse.

– Vi mennesker kan lett begynne å stritte imot, mentalt og fysisk, når vi kjenner smerte eller går inn i noe som er nytt og ukjent. Hvis vi øver på forhånd på hva vi skal tenke på og hvilke følelser vi vil hente fram, hjelper vi oss selv til å beholde roen i både hodet og kroppen. Da blir det lettere å føde! Vi kan unngå katastrofetenkning og panikk, vi lar kroppen jobbe slik den trenger, og vi styrker muligheten vår til å få en god fødselsopplevelse, understreker psykologen.

Lag en god atmosfære

Øvsthus anbefaler kvinner hun treffer å tenke at mental fødselsforberedelse kan skje fra tre innfallsvinkler: hodet, kroppen og omgivelsene.

– Man kan forberede seg mentalt via hodet, gjennom å høre på lydfiler med teknikker fra mental trening underveis i svangerskapet, som for eksempel styrkesetninger og visualiseringer. Da får man trent på et godt tankeinnhold som man henter fram under selve fødselen, sier psykologen og fortsetter:

–  Man kan forberede seg gjennom kroppen ved å gjøre pusteøvelser og øve på avspenningsteknikker som gjør at man lettere finner en god pust og enklere slapper av i kroppen når fødselen begynner. Det kan også være lurt å tenke over at varmt vann, varmeposer og massasje hjelper kroppen å slappe av og mestre smerter under fødselen. Når det gjelder omgivelsene, så er det lurt å tenke på hvordan man kan lage en god og rolig atmosfære i tiden man er hjemme og på fødestua. For eksempel liker mange å ha det varmt og lunt, dempe lyset, tenne stearinlys og spille beroligende musikk.

Tips til mentaltrening for gravide

  • Stol på deg selv, og ha positive forventninger til fødselen.
  • Bruk gjerne lydfiler med visualiseringer og styrkesetninger. Et eksempel på en visualisering kan være å se for seg rien som en bølge på have som slår innover ei strand. «Jeg er sterk og trygg» er et eksempel på en styrkesetning som kan være nyttig.
  • Lær deg pusteøvelser og avspenningsteknikker, gjerne gjennom fødselsforberedende kurs eller gravidyoga. Øv deg på å slappe av i kjeve, håndledd og bekken mens du puster rolig.
  • Tenk gjerne over hvordan du kan lage en god og rolig atmosfære i tiden hjemme og på fødestua, for eksempel gjennom beroligende musikk og stearinlys.

Tips til mentaltrening for gravide

  • Stol på deg selv, og ha positive forventninger til fødselen.
  • Bruk gjerne lydfiler med visualiseringer og styrkesetninger. Et eksempel på en visualisering kan være å se for seg rien som en bølge på have som slår innover ei strand. «Jeg er sterk og trygg» er et eksempel på en styrkesetning som kan være nyttig.
  • Lær deg pusteøvelser og avspenningsteknikker, gjerne gjennom fødselsforberedende kurs eller gravidyoga. Øv deg på å slappe av i kjeve, håndledd og bekken mens du puster rolig.
  • Tenk gjerne over hvordan du kan lage en god og rolig atmosfære i tiden hjemme og på fødestua, for eksempel gjennom beroligende musikk og stearinlys.