Kategori:

Foreldrerollen

Kategori:

Foreldrerollen

Slik blir du kvitt mobilavhengigheten

Vanskelig å ta pauser fra telefonen? Prøv disse rådene om du føler du er avhengig av mobilen.

Mobilavhengighet
Telefonen distraherer og trekker deg bort fra oppmerksomheten du bør ha på barnet. Foto: iStock

Hvilke tanker går gjennom hodet om du har glemt telefonen hjemme en dag? Hvordan føles kroppen? Rastløs eller utilpass? For mange kjennes det ubehagelig å være uten telefon, og de føler seg «nakne» uten. Blir du stresset av å ikke ha telefonen i nærheten, kan det tyde på at du har blitt for avhengig. For ifølge forskning.no kan du rett og slett oppleve separasjonsangst om mobilen er utenfor rekkevidde.

Martin Bystad er psykolog og hukommelsesforsker ved Universitetet i Tromsø

– Tegn på at har blitt avhengig er at du er blir stresset og irritabel om du ikke har telefonen i nærheten. Det som ligger i bunnen er at vi er så redde for å gå glipp av noe. Det er dette som kjennetegner mobilavhengighet, forklarer psykolog Martin Bystad.

Han har skrevet boka Avspenning, om å stresse ned i en travel hverdag. Og psykologen nevner nettopp skjermavhengighet som en medvirkende årsak til kronisk stress.

– Det er funnet en sammenheng mellom stress og skjemavhengighet, fordi hjernen vår ikke er laget for å være «på, på, på» hele tiden. Hvis hjernen «bombarderes» med for mange inntrykk oppstår det stress som kan henge seg opp og bli kronisk. I tillegg er det veldig stressende og slitsomt å drive med «multitasking», forklarer psykologen.

Jordan Green Clean Kids

Miljøvennlig tannbørste i barnestørrelse! Passer perfekt for barn i alderen 5-10 år.

Les mer

Påvirker familielivet

For småbarnsforeldre er det ekstra viktig å være bevisst sin egen skjermbruk, og anbefalingen er å legge bort telefonen i perioder i løpet av dagen. Mobilbruken påvirker nemlig familielivet, og kommunikasjonen med barna.

– Mobilavhengighet påvirker familien på flere måter. Det ene er at det stressende å hele tiden være tilgjengelig og tilstede for alle som vil ha kontakt. Det er lett å bli distrahert av telefonen. Den trekker deg bort fra oppmerksomheten du bør ha på barnet, og det er det fagfolk er mest bekymret for i vår tid. Barn er nemlig gode til å legge merke til hvor man foreldrene har oppmerksomheten sin – og når de er mentalt fraværende, advarer Bystad.

Og ikke minst er det viktig å være et godt forbilde foran barna sine når det gjelder telefonbruk.

– Å hele tiden være på telefonen blir som å si til barna at de ikke skal kjøre for fort, men så gjør du det selv. Barna ser hva du gjør, og ikke så mye hva du sier, understreker Bystad.

Styrker kroppen

Vitaminbjørner D-vitamin er proppfull av D-vitamin som er godt for immunforsvaret, ben og muskler.

Les mer

– Legg vekk telefonen

Anne Sælebakke

Pedagog Anne Sælebakke  underviser i veiledning innenfor oppmerksomt nærvær. Foto: privat

Pedagog Anne Sælebakke mange foreldre er så opptatt av telefonen at det blir en avhengighet, og at det kan gå utover kontakten med barnet.

– Det er veldig viktig å legge vekk telefonen når du er sammen med barnet. Det er ganske skremmende å se rundt seg hvordan barn maser mens foreldrene er opptatt med telefonen sin. Vi bruker så mye tid på skjermer at det kan skape stress i familien.

Hun oppfordrer til å skape mobilfrie soner rundt måltidene, og ellers bruke telefonen avgrenset til visse tider.

– Vi kan ikke hindre all bruk, men husk at det er vi voksne som lager rammer for barna. Og er vi for mye på telefonen, mister vi både kontakten med oss selv og med de andre rundt oss. Det er derfor lurt å diskutere dette i familien, sammen med barna. Når skal vi være pålogget og når skal vi være avlogget i vår familie?

Her er det vi voksne som må ta grep.
– Med større barn kan vi snakke om dette, og for de minste barna må det reguleres veldig.  Vi voksne må stå fram som fyrtårnet – og skille veldig tydelig på når vi er av og når vi er på. Er vi for mye på telefonen vår, vil barna garantert fange det opp. Dette nytter ikke å komme med pekefingeren til barnet om du gjør det samme selv.

Pedagogen mener det viktig å bevisstgjøre dagens unge rundt mobilbruk, og ikke minst å utforske hvordan det er å være uten telefon i perioder.
– Familielivet anno 2019 er hektisk, og det er viktig å søke stillhet innimellom. Prøve å være i det og kjenn på ubehaget, tipser Sælebakke, som tror vi om noen få år vil se tilbake på denne perioden som vannvittig. I gamle dager røyket foreldre i bilen, sånn var det bare og ingen reagerte på det da. Slik blir det nok i fremtiden med mobiltelefonen også, spår pedagogen.

–Legg telefonen i en skuff

Psykolog Martin Bystad har selv erfart hvor vanskelig det kan være å legge bort mobilen. Hans råd er da å gjøre telefonen utilgjengelig. Når den er ute av syne, er den også ute av sinn.

– Det jeg pleier å gjøre er å legge fra meg telefonen i et annet rom, eller i en skuff. Når den er utenfor rekkevidde er det enklere å ligge unna. Når telefonen ligger rett foran deg, vil den trekke i oppmerksomheten og skape distraksjon.

Dette er en treningssak, og det kreves både viljestyrke og selvkontroll. Hjernen vil sette i gang med å stresse fordi den tror noe mangler. Den vil protestere, og det kan skape stress og ubehag.

– Men trøsten er at det går over, og du kan venne deg av med det. Men selvfølgelig er det vanskelig i starten. Et lurt tips er å erstatte telefonen med noe annet som er lystbetont, så blir det heller som en belønning enn en straff. Gjør noe hyggelig, men som ikke innebærer bruk av mobil. Det kan være å løse kryssord, leke med barna eller strikke. Gjerne noe du må bruke hendene til, så du ikke har muligheten til å holde telefonen, foreslår Bystad.

Han legger til at det er lurt å gjøre slike endringer gradvis.

– Når du skal redusere mobilbruken kan det være lurt å huske at hjernen vår ikke er så glad i store endringer. Så har du bestemt deg for å kutte bruken, kan det være lurt å trappe ned i stedet for å kutte brått.

Tenker du for eksempel at du ikke skal bruke mobil før etter 19 om kvelden, blir det gjerne for vanskelig. Grunnen til at vi blir så avhengig av telefonen er at vi tenker det kan komme en viktig mail eller en hyggelig sms. Og utfordringen er at vi ikke kan forutse når det kommer, noe som gjør at du mangler forutsigbarhet. Derfor oppstår trangen til å sjekke.

– Samtidig er ikke hjernen vår laget for slik sjekking. Det kan gjøre at du overstimulerer hjernen og blir glemsk. Kanskje skulle du bare sjekke noe kjapt, men så har du plutselig brukt flere timer på nett?

Så skal du kutte ned på telefonbruken, er det bedre å gjøre det gradvis.

– Én time uten telefon er veldig mye bedre enn ingenting, avslutter Bystad.

Tips for å unngå mobilavhengighet

  1. Skru av alle varsler. Jo færre varsler du har påskrudd, jo færre ganger blir du distrahert av mobilen. Ved å kun ha varsler på anrop eller meldinger fra folk du kjenner vil du i høyere grad ha kontroll over når du sjekker mobilen eller blir distrahert.
  2. Aktiver gråtoner. Ved å skru av den fargesprakende skjermen som innbyr til mye aktivitet, reduserer du definitivt mye av gleden ved å være på mobilen.
  3. Ha kun verktøy på mobilens hjem-skjerm
    Ved å kun ha apper du bruker til spesielle gjøremål liggende framme, vil det minke sjansen for å bli distrahert av andre apper.
  4. Bruk mobilens søke-funksjon til å starte apper. Da får du både tid til å tenke over om dette er noe du egentlig bør gjøre. Du unngår også å bli fristet av andre appen på veien.
  5. Unngå lading på soverommet. Kjøp deg heller en tradisjonell vekkeklokke. Da slipper du å avslutte eller starte dagen med å fokusere på mobilen.
  6. Vær beinhard: slett alle sosiale medier fra telefonen. Om du i tillegg avstår fra å surfe Instagram eller Facebook på mobilen, vil det høyst sannsynlig bli lettere å begrense bruken. Til nød kan du bruke mobilens nettleser, for å gjøre surfingen litt mindre strømlinjeformet enn den du får i appene.

    Kilde: NRK Beta