Skip to main content

Kvinne på skøyter Finn deg en morsom treningsform i mørketiden!
Foto:

Tren deg gjennom mørketiden

Gjør mørketiden deg trøtt og energiløs? Kom i gang med treningen!

Stikkord: Trening , Mørketid
Foto:

Det virker kanskje ikke helt logisk, men faktum er at om du tar deg en treningsøkt eller gjør en aktivitet hvor du tar deg ut fysisk – så orker du mer. Og om du blir skikkelig svett og sliten, vil du gjerne klare å slappe av bedre og sover dessuten godt om natten.

Mentalhygiene

Det finnes vitenskapelige forklaringer på hvorfor mange føler velbehag når de trener. For gjennom fysisk aktivitet kvitter kroppen seg med skadelige stresshormoner. Stress uløses gjerne av mentalt og følelsesmessig press. Mange kjenner på slike følelser nettopp i forbindelse med store oppgaver, høytider eller arrangementer.

Du har sikkert merket hvordan fysisk aktivitet kan gi en følelse av at tankene klarner og du blir mere kreativ. Det er lettere å få fram positive og konstruktive tanker når du passer på kroppen din og holder deg i form.

Ut i frisk luft

Ofte blir det mye inneliv i vintermånedene, særlig for travle småbarnsforeldre. Gjør avtale med ektefelle eller en barnevakt og gi deg selv en time eller to til å komme deg ut. Gå en rask tur med en venn eller venninne, hvor dere får opp pulsen skikkelig. Har du en lysløype i nærheten, kan du ta en god skitur etter barnas leggetid. Forsøk å ta deg ut, og avpass fart etter hvilken form du er i. Du kan også kaste deg ut i lek med barna, ake eller base i snøen. Barna holder gjerne et høyt aktivitetsnivå, som vi voksne blir mer enn utslitt av.

Trening inne

Alle må nødvendigvis finne sin form for mosjon, og det er mange muligheter selv om du vegrer deg for treningssentre og faste aktiviteter. Det finnes utallige treningsvideoer med morsomme treningsformer på markedet, enten du er glad i dans, aerobics eller trening med vekter eller elastiske bånd. Om du spør på en sportsbutikk, så kan sikkert tipse deg om hjemmetrening. Du kan for eksempel kjøpe en rocke-ring med litt vekt – kjempefin trening for å få flatere mage!

Ta det rolig og forsiktig dersom du er nybakt mor eller har spesielle plager med rygg, skuldre eller bekken. Husk at det ikke er så mye som skal til. En liten halvtime om dagen med bevegelse, så er du kommet langt.

Og overskuddet vil sannsynligvis heller ikke la vente på seg!

Kilder: DN Aktiv, www.dn.no, Kvinneguiden.no

Relaterte produkter

Sterilan Blooming Freesia

Sterilan Blooming Freesia

Sterilan Blooming Freesia er en 48 timers antiperspirant som dufter friskt av freesia blomst.

Mer om produktet

Bli medlem

Trykk her for gratis vareprøver og magasin i postkassen.

Bokmerk denne siden

Du finner igjen siden under "Mine lagrede sider" på Min side. Du må være medlem for å bruke denne funksjonen. Bli medlem.

Bruker du hårkur? :