Skip to main content

Enkle tips til en sunnere hverdag! Husk å få i deg de sunne matvarene.
Foto: iStock

Enkle tips til en sunnere hverdag!

I en hektisk tilværelse er det ikke alltid like lett å prioritere sunn mat og mosjon. Men slapp av; selv små endringer i vanene kan utgjøre en stor forskjell! mener ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius. 

Stikkord: helse
Foto: iStock

Hvis hverdagen ser ut omtrent som dette: Stå opp tidlig, vekke barn, levere i barnehage og på skole, jobbe, hente, handle, lage mat, kjøre til fritidsaktiviteter, vaske klær og hus … Da er du i godt selskap med de fleste andre småbarnsforeldre. I denne herlige, men hektiske fasen av livet kan det være en utfordring å få til et så sunt kosthold som man gjerne ville, og ikke minst å få tid til å trene like regelmessig som «supermammaene» i magasiner og blogger. Ernæringsfysiolog og trebarnsmor Cathrine Borchsenius mener planlegging er nøkkelen: 

– Det som fungerer for meg, og sikkert mange andre også, er å være flink til å planlegge treningsøktene. Sett deg ned hver søndag, og finn ut hvilke dager og til hvilke tider du skal trene. Da er det lettere å legge treningen innimellom alt det andre som skjer i løpet av dagen, og det er mye vanskeligere å skulke unna. 

Viktig hverdagstrim

Et annet tips er å trene etter at barna er i seng.  

– Hvis det skjer altfor mye i løpet av dagen, er det ofte greit å ta en treningsøkt litt sent på kvelden. Jeg drar ofte ikke ut før ved åttetiden, når de yngste barna er lagt og freden har begynt å senke seg hjemme. Da slipper jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke er tilstede, og selv om jeg i utgangspunktet kanskje føler meg sliten vet jeg at en treningsøkt gjør at jeg kommer hjem med dobbelt så mye krefter, overskudd og humør. Jeg tenker også at for å få til hverdagstreningen er det viktig at man er flink til å prioritere seg selv og sin egen kropp og helse foran alt annet som man gjerne burde ha gjort. Altfor mange, særlig damer, har en tendens til å nedprioritere seg selv, mener Cathrine Borchsenius.  

Tren med barna!

Å involvere barna i treningen kan også være en måte å få «sneket inn» mer mosjon i hverdagen. 

– Vi, som mange andre, er nok kanskje litt for dårlige til å gjøre aktiviteter sammen med barna. I en travel hverdag blir det fort til at barna gjør sine aktiviteter, og vi putter våre innimellom. Men turer i skogen i helgene, og gjerne også fjellturer når man er på ferie eller helgeturer, er absolutt noe som er bra og hyggelig både for barn og voksne.  

Nye rutiner

En tett timeplan kan fort gå på bekostning av det optimale kostholdet man leser om og egentlig ønsker å ha. Er det mulig å ta noen enkle grep for å leve sunnere, uten å legge om livsstilen totalt?

– Hvis man ønsker å få et sunnere kosthold, er det viktig at man ikke setter seg altfor store og urealistiske mål. Mitt tips er å ta én ting av gangen, gjerne ting som kan virke små og ubetydelige, men som faktisk utgjør en stor forskjell. Som det å ta en skje tran hver dag. Bare det vil jo ha en positiv på helsen, men kan være vanskelig å huske. Derfor tenker jeg at det kan være et fint mål: Finn ut når på dagen det er mest realistisk at du og familien husker å ta tran. Når dere har fått det inn i hverdagen, vær stolt av at dere har fått en viktig og sunn ting inn i hverdagsrutinene, og sett dere gjerne et nytt mål. Som å spise mer bær. Her i huset har vi endelig fått opp bærinntaket fordi jeg har begynt å lage smoothies av frosne bær hver morgen, forteller ernæringsfysiologen. 

– Det var en skikkelig terskel, men nå er det en del av morgenrutinen. Det tar jo nøyaktig tre minutter, og barna elsker det! 

Lur planlegging 

Planlegging er viktig både i forhold til mosjon og kosthold, mener Cathrine Borchsenius. 

– Det ideelle er å kjøpe inn middag for to–tre dager av gangen. Jeg klarer ikke det selv, men har fremdeles intensjoner om å komme inn i slike vaner. Ikke bare unngår man impulskjøp, man får oftere både billigere, bedre og sunnere middag enn om man handler i farta. For noen kan det være greit at mor eller far stikker ut og gjør en storhandling på kvelden. 

– Har du andre familievennlige tips til et sunt kosthold? 

– Kutt ned på raske karbohydrater i form av saft, brus, juice, godteri, lyst brød og andre bakevarer laget på finmalt mel, og gå for et «grovkarbo»-kosthold. Ellers er det jo slik at de aller fleste av oss spiser for lite grønnsaker, så her kan man gjerne også forsøke å få inn grønnsaker ikke bare til middag, men også til lunsj, råder Cathrine Borchsenius. 

Bli medlem

Trykk her for gratis vareprøver og magasin i postkassen.

Bokmerk denne siden

Du finner igjen siden under "Mine lagrede sider" på Min side. Du må være medlem for å bruke denne funksjonen. Bli medlem.

Bruker du hårkur? :